Päivitetty 8.4.2024
Täältä löytyy kaikki tiedossa olevat Suomen Waltion/Suuriruhtinaanmaan liikkeeseen laskemat obligaatiolainat, yhteensä 21 kappaletta. Osa lainoista suunnattiin Suomeen ja osa ulkomaisten pankkiriliikkeiden järjestäminä Eurooppan rahamarkkinoille. Monet lainoista olivat monivaluuttaisia.
On selvää, että luettelon tiedoissa voi olla pientä epätarkkuutta. Tiedot on poimittu tiedossa olevista fyysisistä obligaatiopapereista ja niihin painetuista ehdoista, arkistoista sekä alaa kuvaavista harvoista kirjoista ja historiallisista katsauksista sekä ns. obligaatiokirjoista.
Klikkaamalla linkkiä pääset kätevästi juuri tätä lainaa käsittelevään artikkeliin. Kaikki listaa (ja muutenkin) kehittävät kommentit ovat erittäin tervetulleita.
Pekka Kantanen
pekka@kantanen.net
1840 | lainan nimi | pit. | litt. | määrä | pvm | kpl | |||
Finska Bankens obligation, 4% | 900 srbl | 21.4.1840 | Suomen Pankki | ||||||
* Laina oli irtisanottavissa 3 pvä näyttämisen jälk. | 300 srbl | Winter J.G. | |||||||
Tällä maksettiin pois aiempia valtionlainoja. | 100 srbl | 1841 | |||||||
Kelpasi myös maksuksi tullimaksuissa | |||||||||
viranomaisille ja vastaavaa. | |||||||||
Yhteensä 700 000 hopea rbl. Myöhemmin lisää | 1855 | ||||||||
uusia sarjoja, 1855-56 (Itämainen sota) | 1856 | ||||||||
1844 | |||||||||
Stats Casse Obligation för Saima Canals utförande | 15 | 50 srbl | 25.10.1844 | Suomen Pankki | |||||
Suomen Kruunun Velkakirja – 3 3/5 % (3,6%) | August Erik Mannerheim | ||||||||
* Lainaa laskettiin ulos useassa erässä Saimaan | |||||||||
kanavan rakentamisen mukaan. Kanavaa tehtiin | |||||||||
1845-56. Uusia lainoja myytiin vanhojen maksuun. | |||||||||
Rahayksikkö hopearupla. Kelpasi myös setelinä. | |||||||||
Kutsuttiin nimellä Saimasedlar – Saimaanseteli. | |||||||||
Korkoa 1/2 kopeekka per päivä. | |||||||||
Viimeinen vuonna 1858 Hki-Hämel. Rataa varten | 1858 | ||||||||
1859 | rupla | ||||||||
Suomen Suuriruhtinaanmaan obligaatiolaina, 4% | 50 | 500 | 13.5.1859 | 8 000 | Langenskjöld | ||||
4 Mrubel | -8 sarjaa a´1000 x 500 rubel 1859-60 Pietari | ||||||||
Helsinki-Hämeenlinna rata + Suomen Pankin rahastoon Pietarilainen Stieglitz-pankkihuone | |||||||||
** oma markka 1860 ** | |||||||||
1862 | thaler | ||||||||
Suomen Valtion laina, 4,5% Saksaan | 42 | A | 1 000 | 1862 | 1 500 | ||||
-lunastettiin Haartmannin 1840 ja 1844 lainat sekä | B | 500 | 4 000 | ||||||
4,4 M thlr | Alunperin metallirahan hankkimista varten ja myös katovuosien hoitamiseen | C | 200 | 1 500 | |||||
-Rothschild & Söhne | D | 100 | 6 000 | ||||||
1868 | thaler | ||||||||
Rautatielaina 6%, 1868 | 44 | A | 1 000 | 1 300 | |||||
4,67 tha | -Erlanger & Söhne | B | 500 | 4 000 | |||||
17 Mmk | Riihimäki-Pietari radan rakentamiseen | C | 200 | 3 850 | |||||
Ei mennyt kaupaksi => 2 Mtha muutettiin palkinto- | D | 100 | 6 000 | ||||||
obligaatioksi. Ks. Seuraava obl. | |||||||||
Suomen Suuriruhtinaskunnan obl. 1868 (-1912) | 44 | 10 thaler | 5.9.1868 | 240 000 | Trapp | ||||
-Saman vuoden rautatielainasta jäi osa merkit- | |||||||||
semättä ja se konvertoitiin palkinto-obligaatioksi | |||||||||
markka | |||||||||
1869 | Kotimainen rautatielaina, 4,8% | 6 | A | 100 | |||||
* Pietarin radan loppuunsaattamiseen. Lyhyt ja pieni | B | 50 | |||||||
laina. Ei tunnettuja kappaleita! Ensim. Markkalaina. | |||||||||
1872 | markka | ||||||||
Valtionlaina Lahjoitusmaiden lunast. 4,5% | 39 | A | 1 000 | 1.5.1872 | 500 | Molander | |||
4 Mmk | *Lainoja on yhteensä 4 erilaista vuosina 1872, | B | 500 | 3 000 | |||||
1873, 1875, 1880 (viidentenä 1890 laina, | C | 100 | 20 000 | ||||||
jolla konvertoitiin aiemmat) Maksettiin kauppahintaa | |||||||||
thaler | |||||||||
1874 | Rautatielaina 4,5%, 1874 | A | 3 000 | 1.2.1884 | 700 | Molander | |||
Turun, Tampereen ja Hämeenlinnan radat | B | 1 500 | 2 100 | ||||||
7,37 Milj | Rothschild | C | 600 | 2 000 | |||||
D | 300 | 3 080 | |||||||
1881 | Valtionlaina 4,5%, 1881 | 31 | A | 3 000 | 1.2.1881 | 2 000 | Molander | ||
-konvertoitiin 1868 laina. Ei palkinto-obligaatiota | B | 1 500 | 6 000 | ||||||
Rothschild | C | 600 | 1 500 | ||||||
D | 300 | 1 000 | |||||||
1882 | Rautatielaina 4%, 1882 | 42 | A | 5 000 | 1.12.1882 | 400 | Molander | ||
Rothschild. Maksettiin venäläinen rautatielaina | B | 2 000 | 2 500 | ||||||
10 Mmk | Kultamarkka ja Reichsmark | C | 500 | 6 000 | |||||
1886 | Valtionlaina 4%, 1886 | 42 | A | 5 000 | 1.7.1886 | 700 | Molander | ||
-lunastettiin 1862 laina. Osin rautatierakentamiseen. | B | 2 000 | 4500 | ||||||
17,6 Mmk | Kultamarkka ja Reichsmark | C | 500 | 10 200 | |||||
Rothschild | |||||||||
1888 | markka | ||||||||
Valtionkassasitoumus | 3 | A | 600 | Molander | |||||
* Savon rautatien rakentamiseksi | B | 240 | |||||||
C | 120 | ||||||||
1889 | Rmk | ||||||||
Suomen Suuriruhtinaskunnan obl. 3,5% monivaluutta | 60 | A | 5 000 | 1.6.1889 | 800 | Molander | |||
(Riksmark, Suomen markka, Gulden) | B | 2 000 | 8 500 | ||||||
(Arvonta 1.4. ja 1.9). Bleichröder | C | 500 | 23 772 | ||||||
Rautatielaina. Kotkan ja Kouvolan radat. | |||||||||
1890 | markka | ||||||||
Suomen Suuriruhtinaanmaan valtiolaina 4% | 30 | A | 1 000 | 22.1.1890 | 100 | Molander | |||
6,9 Mmk | -aiempien lahjoitusmaiden lunastusobligaatioiden | B | 500 | 350 | |||||
konvertointi alempaan korkoon. Kotimaan laina. | C | 100 | 250 | ||||||
1895 | frangi&markka | ||||||||
* | Rautatielaina 3,5% | 56 | A | 5 000 | 1.3.1895 | 600 | Molander | ||
* Suomi/Ranska, 1 markka = 1 frangi | B | 1 000 | 8 000 | ||||||
Suomen Pankki & Credit Lyonnais & Banque de | C | 500 | 14 000 | ||||||
Paris et des Pays Bas | |||||||||
Turun ja Jyväskylän radat. | |||||||||
1898 | frangi&markka | ||||||||
Valtionlaina 3 %, monivaluutta | A | 5 000 | 1.5.1898 | 1 800 | Charpentier | ||||
55 Mmk | *Rautateihin sekä 1882 ja 1886 konvertointiin | B | 1 000 | 25 000 | |||||
Credit Lyonnais | C | 5 000 | 42 000 | ||||||
1901 | frangi&markka | ||||||||
Grand-Duché de Finlande, 3,5% neljä valuuttaa | 56 | A | 5 000 | 15.6.1901 | 1 000 | Neovius | |||
25 Mmk | *rautatielaina | B | 500 | 40 000 | |||||
Credit Lyonnais | |||||||||
1903 | frangi&markka | ||||||||
Rautatielaina 3 1/2 % | 56 | A | 5 000 | 15.6.1903 | 200 | Neovius | |||
* Kulkuyhteyksien parantamiseen | B | 500 | 18 000 | ||||||
Credit Lyonnais | |||||||||
1909 | £ | ||||||||
Rautatielaina 4 1%2 % Hambros Bank | 56 | A | 1 000 | 1.1.1909 | 350 | Paasikivi | |||
25 Mmk | * viisi valuuttainen | B | 500 | 700 | |||||
C | 100 | 9 000 | |||||||
D | 20 | 10 000 | |||||||
1915 | |||||||||
Suomen lyhytaikainen 5% laina | 2 | 100 000 | 1.11.1915 | ||||||
*ei yleisölaina lunastus SP ja Lontoo | |||||||||